INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Ahad, April 10, 2011

PERAHAN MINYAK TINGGI PENEROKA TERIMA RENDAH

Seorang peneroka yang mengusahakan ladang sendiri membuat pengakuan bahawa BTS yang dihantar kekilang Chini 03 hanya sekali dia mendapat perahan 20% ,inilah perahan yang tertinggi yang pernah dia dapat selama ini dan kebiasaanya dia hanya mendapat perahan sekitar 18% - 19% sahaja sedangkan BTS yang dia hantar adalah 100% mengikut peraturan MPOB dengan biji relai lebih dari 5 semasa potong ,tandan pendek dan tidak kotor...Beliau terlalu mushkil bagaimana sebenarnya cara JCC membuat pengeridan yang dibelakangnya ada pehak kilang...
Katanya dari sumber dari kakitangan kilang sendiri dikilang chini 3 perahan adalah tinggi melebihi 21%....
Dalam perkara ini saya percaya kerana rancangan chini 04 telah membeli tandan kosong dari kedua-dua kilang ,kilang chini 03 dan kilang chini 02 kedua kilang ini tandanya berbeza ,kilang chini 03 tandan kosongnya tidak bercampor dengan tanah atau benda lain dan tandan kosong dari kilang chini 02 kotor dan bercampor dengan tanah.
Ini antara yang membuktikan bahawa perahan Kilang Sawit Chini03 adalah tinggi.

Selanjutnya kita lihat artikal dibawah...
Keputusan makmal menunjukkan bahawa peratusan perahan di kawasan Jengka adalah melebihi 26%, bahkan lebih tinggi dari itu. Beberapa orang Peneroka dari beberapa rancangan di kawasan Jengka yang menghantar tandan ke makmal buah sawit masing-masing mendapati bahawa peratusan perahan mereka melebihi 27%, bahkan seorang peneroka di Jengka 9 telah memilih buah tandan yang tidak begitu baik untuk dihantar ke makmal dan mendapati bahawa peratusan perahannya juga melebihi 25%.

Dengan keputusan-keputusan sebegini mereka merasa amat kesal kerana selama ini Kilang Felda hanya memberikan kepada mereka antara 17-18% sahaja, dan hanya beberapa bulan yang lepas Kilang-Kilang di Jengka 8 dan Jengka 3 menaikkan peratus perahan buah sawit mereka kepada 20-21% apabila peneroka-peneroka sudah berkira-kira mahu menyaman Felda.

Ini bererti bahawa Felda telah menipu peneroka-peneroka di Jengka sebanyak lelbihkurang RM1000.00 setiap bulan, bayangkan selama lebih 20 tahun mereka ditipu sebanyak RM1000.00 setiap bulan.

Ini bermakna mereka telah dinafikan pendapatan sebanyak RM1000.00 x 12 bulan x 20 tahun bersamaan RM240,000.00.

Saya menyatakan bahawa kalau beginilah keadaannya bukan sahaja Felda menjadi Along bahkan juga sudah menjadi POLONG!

Seronok sungguh Felda merampas pendapatan dari peneroka-peneroka. Seronok sungguh Felda membayar pegawai-pegawai tingginya hingga berpuluh ribu ringgit sebulan dan Pengerusinya memperolehi lebih dari RM2 juta setahun.

Peneroka-peneroka hanya diberikan sara hidup sebanyak RM1500.00 sebulan yang dikira hutang.

Penyelewengan oleh Felda ini akan terdedah apabila lebih 700 orang Peneroka di kawasan Jengka iaitu peneroka-peneroka yang menghantar buah sawit mereka ke Kilang Felda Jengka 3 dan Kilang Felda Jengka 8 akan memfailkan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh.

Pihak Peguam bagi peneroka-peneroka itu sudah bersiap sedia menyediakan dokumen-dokumen tuntutan untuk difailkan di Mahkamah Temerloh. Pemfailan itu dijangka akan dibuat pada hujung bulan April ini di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 ulasan:

Suara Mersing berkata...

Si~setiap rancangan terdapat beberapa kerat saja peneroka yang prihatin akan masalah KPG ini.

Yang lain duduk diam dan sokong apa saja Felda buat dan tak ambil kisah pun.

Gaya peneroka berkata...

MEMANG DAN BENAR APA YANG SAUDARA CAKAPKAN

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong