INI BLOG PENEROKA FELDA ADMIN HANYA MENYOKONG GERAKKAN ISLAM ALIRAN SUNNAH WAL JAMAAH SAHAJA

"Felda untuk Felda dan Generasinya"
Orang luar boleh masuk tapi di bawah kuasa Felda ..
Bukanya masuk untuk menguasai Felda.

“Dalam Isu FELDA
Berkaitan Ketidak Puasan Hati,
Komplen Dan Rungutan
Didalam Blog Ini
Ia Terlebih Dulu Telah Dibawa Berunding
Diperingkat Rancangan

SABUN MADU KELULUT.

10 ARTIKAL TERKINI

CARIAN BLOG INI

Selasa, November 08, 2011

TERGADAINYA ANAK-ANAK SYARIKAT FELDA

ANAK-ANAK SYARIKAT FELDA TERGADAI! BERBANGGAKAH ISA SAMAD DAN SABRI AHMAD KHIANATI WARGA FELDA?

Jika melihat kepada struktur penyenaraian Felda Global Ventures yang akan bermula bulan Mac 2012 seperti berikut:


Adalah jelas bahawa ORGANISASI FELDA sudah kehilangan HAK PEMILIKAN DAN REPRESENTASI di dalam anak-anak syarikatnya. Yang ada sekadar kaitan nama Koperasi Permodalan Felda (KPF), iaitu sebuah Koperasi usahasama peneroka dan kakitangan yang memegang 30% sahaja daripada hak terhadap anak-anak syarikat Felda. Sebelum itu KPF memegang hak sebanyak 51% ke atas anak-anak syarikatnya dan FELDA memegang 49% melalui pemilikan 100% terhadap Felda Global Ventures. Namun, Isa Buangan UMNO dan Sabri Buangan Sime Darby mewujudkan struktur pra-penyenaraian (struktur silap mata) untuk menampakkan KPF memegang 60% dan FELDA 40% bagi menutup mata peneroka dan kakitangan. Sedangkan, dalam STRUKTUR SEBENAR SEMASA PENYENARAIAN, KPF memegang hanya 30% dalam anak-anak syarikat manakala HAK PEMILIKAN DAN REPRESENTASI organisasi FELDA terpelanting keluar dan diganti 70% pelabur luar. STRUKTUR SEBENAR SEMASA PENYENARAIAN di atas boleh dirujuk di 2-3 blog anjing rasmi Isa yang dibayar hampir RM3 juta bagi menyiarkan perkara isu penyenaraian Felda dan turut disiarkan di TV dan akhbar-akhbar utama.

SOALANNYA: APA PERLU NAMA FELDA DILETAKKAN PADA FELDA GLOBAL VENTURES SERTA NAMA FELDA PADA ANAK-ANAK SYARIKAT FELDA YANG LAIN JIKA FELDA TIDAK MENDAPAT APA-APA MANFAAT SELEPAS PENYENARAIAN?

Sekadar menggunakan nama FELDA kerana wujudnya saham Koperasi Permodalan Felda sebanyak 30% adalah SALAH kerana KPF sendiri tidak memberi apa-apa pulangan kepada BELANJAWAN ORGANISASI FELDA kecuali kepada ahli-ahli koperasi semata-mata. Malah sebagai perbandingan, pemilikan Koperasi Permodalan Felda dalam syarikat Power Root adalah 33% dan tidak pula Power Root beroleh hak menggunakan nama FELDA kerana penggunaan nama FELDA adalah dengan kebenaran pengurusan dan Lembaga Pengarah FELDA sahaja. Dengan FELDA menarik balik kebenaran menggunakan nama FELDA iaitu nama cop dagangnya kepada Felda Global Ventures dan anak-anak syarikat, ianya akan memberikan IMPAK seperti berikut:

1. MEMBONGKAR HASRAT SEBENAR Isa Samad dan Sabri Ahmad menggadaikan segala pendapatan, aset dan hartanah FELDA milik bersama pengurusan dan peneroka kepada pelabur luar. Tiada guna FELDA membenarkan lagi namanya dipakai sekadar menyokong PEMBOHONGAN Isa Samad dan Sabri Ahmad bahawa ini untuk kebaikan FELDA. Dengan tiadanya nama Felda, lebih mudah difahami bahawa, FELDA sudah tiada apa-apa kaitan dengan Felda Global Ventures dan anak-anak syarikatnya.

2. MEMBONGKAR KEHILANGAN PENDAPATAN BELANJAWAN FELDA untuk pembangunan pertanian dan sosio-ekonomi peneroka FELDA. Sekurang-kurangnya RM1.5 billion perbelanjaan dan faedah untuk peneroka sahaja akan HILANG melalui penyenaraian anak-anak syarikat dan pajakan tanah-tanah FELDA yang bakal bermula 1.1.2012. FAKTA KEHILANGAN PENDAPATAN BELANJAWAN FELDA INI TERDAPAT DALAM SURAT PAJAKAN DI ANTARA FELDA DAN FELDA GLOBAL VENTURES. IANYA BOLEH DIPEROLEHI JIKA PENEROKA MENYAMAN FELDA DARIPADA BERSETUJU TERHADAP KEPUTUSAN-KEPUTUSAN INI DAN MEMINTA SURAT PAJAKAN DISERAHKAN DAN DITELITI PENEROKA-PENEROKA DAN DIPERSETUJUI SECARA REFERENDUM TERLEBIH DAHULU

3. ANAK-ANAK SYARIKAT FELDA HILANG IDENTITI DAN KLIEN UTAMA. Apabila Felda sudah tidak lagi mengiktiraf anak-anak syarikatnya kerana sudah kehilangan HAK SECARA TOTAL, pekerja-pekerja anak syarikat dijangka mengalami krisis identiti apabila tidak lagi dapat berbangga menjadi sebahagian dari FELDA. Impak kewangan juga bakal dirasai anak-anak syarikat seperti:

a. FELDA ENGGAN MENGGUNAKAN PERKHIDMATAN DAN PRODUK ANAK SYARIKAT. Diketahui bahawa FELDA terpaksa guna perkhidmatan anak syarikat FELDA seperti Felda Security (FELSCO) yang mahalnya mengalahkan askar Gurkha tetapi atas FELSCO memberi pulangan pendapatan dan ramai anak-anak Felda di situ, FELDA memejamkan matanya. Begitu jua anak syarikat FELDA lain seperti Felda Prodata dan Felda Engineering yang diberi upah premium. Apabila FELDA jatuh miskin dirampas pendapatannya oleh Isa Samad dan Sabri Ahmad, Felda perlu berhemat dan mencari syarikat lain bagi mendapat perkhidmatan sama dengan harga lebih murah seperti syarikat bumiputera lain.

b. KRISIS IDENTITI ANAK SYARIKAT akan dirasai oleh anak syarikat Felda seperti Delima Oils yang berbangga mengeluarkan minyak Saji dengan tagline Felda Best, Produk Bermutu Keluaran Felda. Bayangkan warga Felda selepas ini memboikot minyak Saji yang dikuasai 70% pelabur luar.

c. PENEROKA MEMBOIKOT KILANG SAWIT FELDA. Sebelum ini pengurusan FELDA boleh juga memujuk peneroka menghantar buah sawit kepada Kilang-Kilang Felda di bawah Felda Palm Industries kerana banyak faedah dan dana dipulangkan kembali FELDA kepada peneroka, tetapi dengan kehilangan kemudahan dan keistimewaan sebagai peneroka seperti pinjaman perumahan tanpa faedah, pendidikan, kesihatan, kerohanian, sukan, usahawan dan lain-lain, peneroka-peneroka punya hak sepenuhnya tidak menjual buah sawitnya kepada FELDA. Perlu diiingat bahawa lebih 90% peneroka sudah memiliki geran dan jika 30 hari sahaja peneroka-peneroka ini boikot kilang-kilang Felda, akan hilang kerjalah semua pengurusan dan pekerja-pekerja kilang tersebut. Peneroka-peneroka tetap mempunyai tanah dan pendapatan lain masing-masing.

Oleh itu, dituntut supaya FELDA mengeluarkan namanya dari nama Felda Global Ventures dan anak-anak syarikat Felda yang bakal digadai kepada pelabur luar. Tak usahlah diikutkan sikap Ali Baba penyangak-penyangak UMNO di luar sana di mana syarikatnya Pengerusinya Orang Melayu, Lembaga Pengarah Orang Melayu ada 2-3 tapi ada hati nak dipanggil syarikat bumiputera walaupun yang empunya duit dan melakukan kerja tersebut dengan gigih adalah bangsa lain.

Photobucket
Stumble
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 ulasan:

nurmisnan berkata...

kenapa Isa.. kenapa....

lompinlai berkata...

Nasib peneroka ibarat ' Ayam terlepas tangan bahu tahi '.

Tanpa Nama berkata...

Lepas ini warga felda jadi hamba diatas tapak yang kononnya hak peneroka, warga felda kalau menyokong tidak tanduk kerajaan umno bn berterusan maka hilang lah hak mereka keatas tanah yang mereka terokai . Warga felda wajib tahu akan penyenarain felda jangan tertipu tanah tergadai.

kosong

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

kosong